A megsemmisítésre szánt iratok megfelelő kategorizálása

A megsemmisítésre szánt iratok megfelelő kategorizálása

A vállalkozások egyre gyakrabban döntenek úgy, hogy az irodákban felhalmozódott papírokat végleg megsemmisítik házon belül vagy akár külső szolgáltató segítségével. Azonban fontos tisztában lenni azzal, hogy pontosan melyek azok az iratok, amelyeket információbiztonsági szempontból meg kell semmisíteni, mert komoly veszélyt jelenthetnek az adott vállalat számára.

A megsemmisítésre szánt iratok kezelése kiemelten fontos minden vállalkozás számára annak érdekében, hogy biztosítsa az érzékeny információk védelmét és a jogszabályi előírások betartását. A vállalati papír alapú iratokat általában 3 kategóriába sorolhatjuk.

1. Vállalati információk

A vállalati információk között olyan dokumentumok szerepelnek, amelyek üzleti titkokat, pénzügyi adatokat, szállítóval vagy ügyfelekhez kapcsolódó adatokat tartalmaznak, valamint a vállalkozás működéséhez, üzleti terveihez és stratégiáihoz kapcsolódnak.

Ezek mellett ide sorolhatók még a bérszámfejtési információk, szerződések, HR adatok, teljesítményértékelések és a vezetői szintű levelezések is.

Az első lépés a vállalati információk azonosítása és kategorizálása. Fontos megjelölni azokat a dokumentumokat, amelyek már nem szükségesek. A megsemmisítésre szánt dokumentumokat kényelmesen elhelyezett megsemmisítő berendezésekkel, például darálókkal kell megsemmisíteni.

2. Személyes információk

A személyes információk közé tartoznak az alkalmazottak és ügyfelek személyes adatai, például név, cím, telefonszám, születési dátum, személyi igazolvány- és banki információk.

Bizonyos iratok felhasználása nem csak az adott vállalkozásnak jelenthet nagy veszélyt, de az alkalmazottak számára is, hiszen könnyen felhasználhatók visszaélések elkövetésére.

Visszaélések közé tartozhat például a hamis adóbevallások benyújtása, kölcsönök felvétele vagy egy teljesen új identitás létrehozása az eltulajdonított személyes adatok alapján.

Az ilyen típusú információk védelme különleges figyelmet igényel. Az iratokat azonnal meg kell semmisíteni, amint már nincs rájuk szükség.

3. Pénzügyi információk

Mindhárom kategória közül talán ebbe a kategóriába tartozó iratok biztonsága a legfontosabb. A pénzügyi dokumentumok azért igényelnek különösen nagy figyelmet, mert ezekkel lehet a legnagyobb kárt okozni egy vállalkozás számára, ami akár a csődöt is jelentheti.

Ebbe a kategóriába tartoznak a vállalat banki, számlázási és biztosítási célokra felhasznált adatai.

Ez kiterjed a hitel adatokra, továbbá azokra az adatokra is, amelyek pénzügyi tranzakciók lebonyolításához és számlák eléréséhez használhatók fel.

Mi a teendő ezekkel az iratokkal?

  1. Az első és legfontosabb lépés a feleslegessé vált vagy érzékeny információkat tartalmazó iratok megsemmisítése. A megsemmisítési folyamatnak biztonságosnak és megfelelőnek kell lennie. Használjon megsemmisítő berendezéseket, például darálókat, amelyek garantálják, hogy az információk visszaállítása többé nem lehetséges.
  2. Alakítson ki egy szigorú adatvédelmi politikát és hozzon létre iránymutatásokat az iratok kezelésére és megsemmisítésére vonatkozóan. Győződjön meg róla, hogy minden alkalmazott ismeri és betartja ezeket az iránymutatásokat. Rendszeresen szervezzen oktatást és tájékoztatást a munkatársaknak az érzékeny információk kezeléséről és a megsemmisítés folyamatáról.
  3. Győződjön meg róla, hogy a vállalat mindenkor megfelel a vonatkozó adatvédelmi és adatmegőrzési jogszabályoknak és szabványoknak. Legyen tisztában a helyi, országos és nemzetközi előírásokkal, és biztosítsa, hogy a vállalat azoknak megfelelően járjon el.
  4. Meg kell határozni, hogy a bizalmas és személyes információkat tartalmazó dokumentumok milyen formában és milyen hosszan kerüljenek megőrzésre. Az érzékeny információkat tartalmazó iratokat, amelyek még nem kerülnek megsemmisítésre, biztonságosan kell tárolni. Használjon zárt, lezárt szekrényeket vagy irattároló dobozokat, amelyek csak a megfelelő személyek számára hozzáférhetők.

ÍRJON NEKÜNK!

Mi a teendő, ha nincs meg a szükséges költségkeret?

Az is előforduhat, hogy egy cég költségvetésébe nem fér bele az, hogy iratmegsemmisítő gépet vásároljon vagy az, hogy az iratok megsemmisítését egy külső szolgáltatóra bízza. Addig, amíg nem áll rendelkezésre a megfelelő összeg, lehetőség van különböző lépéseket tenni annak érdekében, hogy a bizalmas és érzékeny adatok ne kerüljenek rossz kézbe.

A dokumentumokat egy céges iratkezelési szabályzat kialakításával is ellenőrzése alatt lehet tartani. Egy részletes szabályzat a beérkezéstől kezdve, az iktatáson és a feldolgozáson kereszül a megsemmisítésig a teljes életciklust végigköveti.

Ebbe az olyan apróságnak tűnő dolgok is beletartoznak, mint az, hogy munkaidő után ne hagyjuk az asztalon a fontos és bizalmas papírokat, mivel sok esetben sajnos a takarítók is veszélyt jelenthetnek, ha kiszivárogtatják a bizalmas, szétszórt dokumentumok tartalmát.

 

Összességében tehát nagyon fontos, hogy az érzékeny információk megfelelő kezelése nemcsak a vállalat érdeke, hanem jogi kötelezettség is lehet bizonyos jogszabályok, például az adatvédelmi rendeletek vagy az adatvédelmi törvények értelmében.

Minden vállalatnak rendszeresen felül kell vizsgálnia a dokumentumokat, és meg kell győződnie róla, hogy azok megfelelő módon vannak megsemmisítve annak érdekében, hogy adataik ne kerüljenek illetéktelen kezekbe és az előírásoknak megfeleljenek.

 

Ha többet szeretne tudni arról, hogy a Rhenus Office Systems Hungary hogyan segíthet az iratmegsemmisítésben, akkor kattintson ide és vegye fel a kapcsolatot velünk az oldal alján, mi pedig hamarosan keresni fogjuk!